بازتاب اخباریگری محمدامین استرآبادی در شرححالنگاریها
نویسندگان
چکیده مقاله:
بازتاب اخباریگری محمدامین استرآبادی در شرححالنگاریها[1] مهدی طباطبایی[2] حمیدرضا شریعتمداری[3] چکیده نویسندگان مسلمان در تحلیل پیشرفتهای علمی، از شرححالنگاری بسیار بهره میبرند؛ زیرا اطلاعات درباره زندگی افراد که در بررسی گرایشهای فکری خاص آنان به کار میآید یا اوضاع جغرافیاییشان، بیشتر از این کتـابها فراچنگ میآید. همچنین برای تحلیلهای کمّی به انگیزه دستیابی به تصویری از شکل کلی جامعه به طور عام و طبقات علمی به طور خاص، از این کتابها میتوان بهره گرفت. اندیشه محمدامین استرآبادی از پیشرفتهای علمی در این زمینه در قالبی تازه و البته افراطی، چهار قرن پیش (سده یازدهم) مطرح شد. این اندیشه در زمان او و عصر پس از خودش، بسیار تأثیرگذار بود؛ چنانکه بیش از صد سال، اندیشهای فراگیر و حاکم بر جهان تشیع به شمار میرفت. استرآبادی را گاهی مؤسّس و زمانی احیاگر مکتب «اخباری»میخوانند. اینکه کدام یک از این لقبها شایستۀ اوست، به سرآغازِ تاریخ مکتب اخباری وابسته خواهد بود؛ یعنی اینکه از نخستین دورههای تشیّع دوازده امامی پس از غیبت کبرا سرچشمه میگیرد یا پدیدهای نوظهور به شمار میرود. به هر روی، اندیشه اخباری در دوره صفویه، شیوه فقاهت و اجتهادرا به چالش فراخواند. این مقاله در پی بررسی این مسئله است که بهرغم تأثیرگذاری چنین مکتبی در آن عصر و فراگیر بودن اخباریگری امین استرآبادی در سده یازدهم، چرا شرح حالنگاریها تا 150 سال پس از وفات او در اینباره کمتر سخن گفتهاند. [1]. تاریخ دریافت، 23/7/90. تاریخ پذیرش، 28/6/91. [2]. دانشجوی دکتری و پژوهشگر پژوهشکده ادیان و مذاهب، گروه کلام، قم، ایران. [email protected] [3]. استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب، گروه کلام، قم، ایران. [email protected]
منابع مشابه
بازتاب فضای سیاسی-اجتماعی حیات استرآبادی در تاریخ جهانگشای نادری
کتاب تاریخ جهانگشای نادری تألیف میرزا مهدیخان استرآبادی یکی از مهمترین منابع تاریخنگاری سلسلهای عصر افشاریه است. نوشتار حاضر بر مبنای روش توصیفی-تحلیلی میکوشد که از طریق مطالعه شاخصههای بینشی و روشی استرآبادی در نگارش تاریخ جهانگشای نادری، چگونگی بازتاب فضای سیاسی-اجتماعی حیات مورخ را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. در قلمرو تاریخنگاری و نقد تاریخی توجه به بینش و روش مورخ امری ضروری است. بی...
متن کاملایمان شناسی استرآبادی و علامه مجلسی و تأثیرگذاری ملاصدرا بر علامه
استرآبادی موسس مکتب اخباریگری در قرن 11 بوده و چنانکه در همین مقاله خواهد آمد، نظریه ی خاصی در باب ایمان دارد که کاملا مورد توجه علامه مجلسی قرار گرفته است. لازم است بدانیم که علامه مجلسی هم آگاهی خود را و هم تاثیر خود را از نظریات ایمان شناختی استرآبادی نشان داده اما بدون اینکه ابهامات و نارسائی های نظریه استرآبادی را اظهار نماید به رفع نقیصه ها و ایضاح ابهامات ایمان شناسی مجلسی پرداخته است،...
متن کاملبررسی نقش عقل در دوران اخباریگری
با توجه به تحول علم اصول و فراز و نشیبهای فراوانی که در درازنای تاریخی خود داشته، عقل به عنوان اصلیترین مسألهی اصولی، دچار چالشهای فراوان شده است. از دیر زمانی این مسأله مارا در اندیشه داشته است که در فرآیند راهیافتن به گزارههای فقهی، عقل را چه جایگاهی است؟ این خود مسألهای است کهن که از نخستین سدههای پیدایش دانش کلام و اصول و فقه عرصهای برای رویارویی اندیشهها بوده و خود زمینهی پیدایی...
متن کاملرویکردی ردهشناختی به استعارههای مربوط /محمدامین صراحی
رویکردی ردهشناختی به استعارههای مربوط به رنگ در زبان فارسی محمدامین صراحی [1] تاریخ دریافت: 3/11/89 تاریخ تصویب: 20/6/91 چکیده استعاره، در گذشته، عملاً درحوزه مطالعات ادبی بررسی میشده است؛ اما مطالعات جدید درحوزه زبانشناسی شناختی، بهویژه درزمینه استعاره نشان میدهد استعاره، رابطه میان زبان، اندیشه و فرهنگ را به بهترین شکل ممکن نشان میدهد؛ به همین دلیل، یکی از هدفها...
متن کاملضرورت تصحیح مجدد دیوان نظام الدین استرآبادی
نظام الدین استرآبادی از شاعران توانمد قرن نهم و دهم هجری است که شعرش از ابعادی چند اهمیت دارد، پیشتازی در تغییر سبک از عراقی به هندی و عنایت خاص به ادبیات شیعی، شعر او را در عهد خود کمنظیر ساخته است. دیوان نظام، نخستین بار در سال1391 از سوی کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی چاپ شد. نویسندگان مقاله با قیاس متن چاپ شده انتشارات مجلس شورای اسلامی با نسخههای مورد استفاده، نارساییها ...
متن کاملایمان شناسی استرآبادی و علامه مجلسی و تأثیرگذاری ملاصدرا بر علامه
استرآبادی موسس مکتب اخباریگری در قرن 11 بوده و چنانکه در همین مقاله خواهد آمد، نظریه ی خاصی در باب ایمان دارد که کاملا مورد توجه علامه مجلسی قرار گرفته است. لازم است بدانیم که علامه مجلسی هم آگاهی خود را و هم تاثیر خود را از نظریات ایمان شناختی استرآبادی نشان داده اما بدون اینکه ابهامات و نارسائی های نظریه استرآبادی را اظهار نماید به رفع نقیصه ها و ایضاح ابهامات ایمان شناسی مجلسی پرداخته است، م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 7
صفحات 59- 78
تاریخ انتشار 2012-10
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023